sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Kuumaa

Otsikon mukaisesti kuumaa on ollut niin ilmojen kuin lintumaailmankin puolesta. Mutta ennen kuin siirryn kertomaan kahden ensimmäisen päivän tapahtumista on pakko antaa ansaittua kiitosta. Lensimme Turkish Airlines koneilla tänne ja en ole ikinä saanut niin hyvää ruokaa lentokoneessa kuin mitä nyt oli tarjolla. Yleensä koneissa tarjotut sapuskat ovat suorastaan "pelottavia" kokemuksia, mutta nyt oli loistavaa syötävää tarjolla. Muutenkin matka taittui mallikkaasti eli voin kyllä suositella yhtiötä lämpimästi.

Saavuimme Kuwait cityn lentokentälle hieman puolenyön jälkeen ja nopeasti siirryimme hankkimaan viisumeja. Hommaa ottikin oman aikansa, mutta lopulta saimme leimat passeihin. Autonvuokrauksen jälkeen lähdimme pimeään Kuwait cityn yöhön, jonka vilkas liikenne ei rauhoitu edes yöksi. Hotelliin saavuimme hieman ennen kolmea.

Herätyskello soi armottomasti 0530, joten retkelle lähdettiin hieman väsynein silmin. Hotellin pihalta napsahti ensimmäinen elis, kun valkoposkibulbulit mekastivat lähipuissa. Oppaamme Pekka Vågel saapui sovitusti 0550 hotellin eteen ja lähdimme seuraamaan Pekan autoa. Ennen tositoimiin pääsyä haimme myös brittiläis - kanadalaisryhmän heidän hotellista. Auton mittari näytti tässävaiheessa + 28 astetta.

Ensimmäinen pysähdys oli Mutallah, joka on keskellä aavikkoa oleva kasteltu alue. Lintuja oli puskissa ihan kivasti, mutta mitään kaspiankerttua kovempaa ei ollut tarjolla. Tosin kyseinen laji oli itselleni uusi wp pinna ja onneksi näkyi vielä hyvin.

Seuraavaksi menimme vesitehtaalle, jonka puskista yhytimme kääpiökertun ja itselleni uudeksi wp pinnaksi kivikkosatakielen. Lintu oli komea koiras, mutta arkana lintuja en päässyt lähestymisyrityksestä huolimatta kuvausetäisyydelle. Lisäksi ensimmäinen ruostepäälepinkäinen näkyi. Laji tunnetaan kyllä paremmin punapyrstölepinkäisen rotuna, kuin omana lajina.

Seuraavaksi siirryimme maan pohjoisosaan Abdali Farms:n. Paikalla on esiintynyt jo vuosia pensastimaleita, mutta tänä vuonna linnut olivat olleet erittäin heikosti hoidettavissa. Jakauduimme ison etsintäalueen vuoksi kolmeen erillisryhmää. Luvassa oli lämmin kävelyhetkin + 35 asteen lämmössä ilman varjoa :-)

Onneksi brittiläisporukka löysi 2 lintua varsin nopeasti, mutta ennen kuin kaksi muuta ryhmää oli saatu löytöpaikalle olivat linnut tehneet katoamistemput. Ei auttanut kun aloittaa systemaattinen etsintä. Noin tunnin kävelyn jälkeen saimme vapauttavan tiedon etumaastosta ja lopulta kaikki pääsivät ihailemaan yhtä Kuwaitin tärkeimmistä target lajeista. Paikalla oli kaksi lintua, joten taisi olla pesintä meneillään. "Löytömme" oli ensimmäinen sitten tammikuun eli laji oli täysin kateissa lähes 4 kuukautta yrityksistä huolimatta. Hymymme oli sen mukainen.

Seuraavaksi siirryimme Hujalah:n staijaamaan merelle. Nopeasti löytyikin sekä töyhtötiira että pikkutöyhtötiira retkilajeiksi. Lisäksi läheisellä saarella kahlaili n. 20 luolakahlaajaa, jotka olivat koko retkiporukalle wp pinnoja.

Merikohteen jälkeen jatkoimme matkaa yksityiselle farmille, joka kuhisi lintuja. Parhaimpina lajeina löytyi kaksi kaspiankerttua ja upeat viisi hopeatilheä. Tilhet olivat minulle uusi wp pinna, mutta valitettavasti en päässyt niitä kuvaamaan.

Päivän viimeinen kohde oli Jahra Pool Reserve, joka nimensä mukaan oli upea kosteikko. Porttien jälkeen ajoimme letkassa kohti lintuja, kun ensimmäisen auto pysähtyi. Saimme nopeasti kuulla, että he olivat nähneet kenttähyypän laskeutuvat ruovikon taakse. Päätimme pysähtyä ja aloittaa staijauksen, josko hyyppä nousisi lentoon uudelleen. Staijauksen keskeytti rantautunut käärme, joka luikertelikin keskimmäinen auton alle ja sieltä auton moottoritilaan. No käärme hävisi sinne ja me jatkoimme matkaa kohti hyypän putoamispaikkaa. Aika nopeasti kärkiauto pysähtyi jälleen ja saimme kuulla että edessä oli suohyyppä. Lintu näyttäytyikin hienosti illan pehmeässä valossa. Hyyppää ihastelessa, olihan kyseessä minulle uudesta wp pinnasta, nousi suohyypän takaa toinenkin hyyppälaji ilmaan. Nyt ilmassa oikeasti oli kenttähyyppä, joka laskeutui jälleen pienen matkan päähän. Lintu kuitenkin jäi hyvin näkyville, joten nyt sai mässäillä kahdella kovalla hyyppälajilla samanaikaisesti.

Kenttähyyppä oli minun 500 WP lajini, joten vuorossa oli reippaat kättelyt ja onnittelut muulta retkiseuralta.

8.4.2012

Aamulla lähdimme liikkeelle samaan aikaan kuin eilenkin. Ensimmäinen kohde oli Jahra Outfalls. Paikalle saapuessamme oli ilma lämmennyt hyvin lämpimäksi, joten juotavaa kului. Paikka kuhisikin erilaisia keltavästäräkin rotuja, joita pääsin myös kuvaamaan. Taustalla lauleskeli myös rastaskerttuja, ruokosirkkalintu ja uutena wp lajina osmankäämikerttunen. Kovasta yrittämisestä huolimatta basrankerttusta ei löytynyt, joten päätimme mennä tarkistamaan Jahra Pool Reservan. Paikalla oli muuten eilisen linnut, mutta molemmat hyypät olivat tehneet katoamistemput.

Lopun päivää päätimme käyttää etelässä sijaitsevaan Zour Port:n, joka on itseasiassa aidattu öljynjalostamoalue. Paikalle pääsy vaatii hyvät etukäteisjärjestelyt ja luvat, mutta meidän osalta oppaamme Pekka oli hoitanut asiat kuntoon.

Heti rantaan päästyämme rantavedestä nousi hakemamme arabianmerimetso ilmaan ja lensi hyvin näyttävästi edestämme kaukana sijaitsevaan merimerkkiin istumaan. Vaikka paikan ykköslaji oli jo hoidossa, jäimme loppupäiväksi merta ihmettemään. Ihmettely kannattikin, koska lentokalojen ja delfiinien lisäksi näkyi myös lintuja. Töyhtötiirojen ja pikkutöyhtötiirojen lisäksi staiji toi kaksi arabiantiiraa ja neljä ohjasnokitiiraa uusiksin wp lajeiksi listalleni. Lisäksi näimme yhteensä 7 arabianmerimetsoa. Päivä päätettiinkin jälleen kerran hymyissä suin.