maanantai 5. joulukuuta 2011

La Gomera

Eilisen jälkeen päätimme nukkua pitkään ja näin pääsimme retkelle vasta kymmenen jälkeen. Matkasimme kohti etelää Teneriffan itäpuolen moottoritietä. Ennen päivän pääkohdetta kävimme tarkistamassa El Frailen altaan. Allas kyllä löytyi, mutta sitä ei päässyt tarkistamaan enää mistään, koska sen ympärille oli rakennettu mukava 5m korkuinen verkkoaita. No kävelymatka toi mukavia haviksia mm. 3 isolepinkäistä alalaji koenigen, ensimmäiset pensasvarpuset ja runsaasti kanariankirvisiä.

Allassekoilun jälkeen matkasimme Los Gristianokseen, josta lähtisi laiva La Gomeran saareen. Liput saatiin helposti hankittua ja klo 1400 lähti laiva kohti La Gomeraa. Heti satamasta päästyämme näkyi jo ensimmäiset valaat. Kyllä nuo merinisäkkäät ovat aika makeita otuksia. Neljänkymmenen minuutin aikana näkyi useita valaita, mutta meidän tiedot ja taidot eivät riittäneet lajimääritykseen.

Rantauduttuamme päätimme leikkiä hetken turisteja. Menimme ensimmäiseen torikuppilaan ja eikun olutta pöytään. Siinä sitten istuskeltiin auringossa pari tuntia ihmetellen paikallisen moottoripyöräjengin touhuja. Lopulta lähdimme kulkemaan takaisin satamaan.

Satamaan päästyämme Janne hiffasi ilmasta kiitäjiä ja pian katsoimme yhteensä 26 madeirankiitäjää. Kyseessä oli meille molemmille uusi laji ja tietty hymy levisi kasvoillemme. Joukossa pyöri myös kotoinen haarapääsky. Kiitäjien lisäksi näimme satamasta arabihaukan.

Paluumatkalla jatkoimme tiukkaa meren tarkkailua, mutta kääpiöliitäjää ei vaan osunut silmiimme. No tällaista tää välillä on, kaikki ei vaan voi onnistua.

Illallisemme keskeytti aivan mahtava viesti Suomesta. Fuerteventuralla oli löytynyt todennäköinen kurnuliejukana, joka on todella kova Afrikkalainen laji. Onneksemme olimme muutenkin lentävässä huomenna Fuertteventturalle,mutta nyt retki sai ihan uuden ulottuvuuden...